2021 rok – nowe trendy i nowe wyzwania
W starym 2020 roku nasz świat zmienił kryzys spowodowany pandemią Covid-19. Musieliśmy zmienić nasz sposób pracy, spędzania wolnego czasu, spotkań z najbliższymi itp. Dla niektórych świat „stanął” na głowie jednak powoli zdążyliśmy się do aktualnej sytuacji przyzwyczaić. Dodatkowo firmy farmaceutyczne prześcigają się w informowaniu nas o odkryciu nowej i jeszcze skuteczniejszej szczepionki na wirusa Covid-19. Zakładamy więc, że nowy 2021 rok będzie bardziej przewidywalny 🙂 Jak poważny kryzys spowodował Covid-19 widać najlepiej na wykresie opublikowanym przez Deutsche Bank dotyczącym nadwyżki i deficytu budżetowego w USA od 1791 roku.
Kryzys spowodowany wirusem dramatycznie przyspieszył cyfrową rewolucję. Praca zdalna (oczywiście w wybranych branżach i zawodach) jest możliwa i przekonały się do tego nawet międzynarodowe korporacje. Firmy technologiczne spieszą się z opracowywaniem nowych narzędzi i możliwości cyfrowych w celu przystosowania się do potrzeb świata po pandemii. Nie ma co ukrywać, że nadążanie za szybko zmieniającymi się trendami technologicznymi w obecnym świecie ma kluczowe znaczenie.
Bain & Company regularnie spotykało się w 2020 roku ze starannie wyselekcjonowaną grupą ponad 100 firm technologicznych i start-upów. Po analizie aktualnie dostępnych technologii oraz aplikacji technologicznych wyodrębnili kilka trendów, które będą mieć wpływ na wiele branż w roku 2021.
1. Edge IA
Uważana za kolejną falę sztucznej inteligencji to infrastruktura sieciowa, która umożliwia działanie algorytmów AI na obrzeżach sieci, czyli na urządzeniach zbierających dane. Zalety przetwarzania brzegowego obejmują zachowanie przepustowości i zwiększenie wydajności poprzez przetwarzanie informacji bliżej użytkowników i urządzeń, które tego wymagają, zamiast wysyłania tych danych do przetwarzania w centralnych lokalizacjach w chmurze. Wbudowując sztuczną inteligencję „lokalnie”, producenci mogą zmniejszyć problemy z opóźnieniami i przyspieszyć generowanie informacji, jednocześnie zmniejszając wykorzystanie i koszty usług w chmurze. Koszt łączności również spada, ponieważ lokalne przetwarzanie części danych zmniejsza przepustowość i wykorzystanie danych komórkowych. A ponieważ „Edge IA” jest uruchamiana lokalnie, zakłady zlokalizowane w odległych obszarach danego kraju czy też kontynentu w miejscu o słabej infrastrukturze komunikacyjnej są mniej narażone na utratę łączności, która może utrudniać podejmowanie decyzji o znaczeniu krytycznym i czasowym.
2. Sieć komórkowa 5G
Oczekuje się, że 5G będzie w stanie sprostać wymaganiom miliardów połączeń z aplikacjami intensywnie korzystającymi z danych, a także wzmocni przemysł wytwórczy dzięki nowym i potężniejszym możliwościom cyfrowym. Do 100 razy szybszy niż 4G, 5G oferuje drastycznie zmniejszone opóźnienia, co umożliwia niezwykle szybkie udostępnianie danych, kasowanie opóźnień przetwarzania i zapewni możliwość reagowania w czasie rzeczywistym. Niezawodność łączności 5G gwarantuje stabilne i stałe połączenie sieciowe w dowolnym miejscu i w dowolnym momencie na halach produkcyjnych, zapewniając ciągłe i niezakłócone wykonywanie poszczególnych zadań o znaczeniu krytycznym dla biznesu. 5G może nawet zapoczątkować erę masowej komunikacji maszynowej (komunikacja między maszynami).
3. Health data
Oczekuje się, że rynek Big Data w opiece zdrowotnej osiągnie prawie 70 miliardów dolarów do 2025 roku, prawie sześciokrotnie więcej niż 11,5 miliarda dolarów w 2016 roku. Szybkie przyspieszenie gromadzenia danych dotyczących zdrowia daje branży bezprecedensową okazję do wykorzystania i wdrożenia przełomowych rozwiązań cyfrowych takich jak sztuczna inteligencja, w celu usprawnienia procesu leczenia. Inteligentne wykorzystanie danych dotyczących zdrowia może radykalnie poprawić opiekę nad pacjentem. We współpracy z zespołem ds. Innowacji produktów i doświadczeń firmy Bain, wiodący europejski dystrybutor materiałów i usług medycznych, zastosował sztuczną inteligencję – w tym uczenie maszynowe – do leczenia trudno gojących się ran, opracowując aplikację mobilną dla pracowników służby zdrowia. Aplikacja, która została zatwierdzona jako urządzenie medyczne, wykorzystuje rozpoznawanie obrazu do identyfikacji, czy rana jest zakażona, czy zaogniona. Jego stosowanie doprowadziło do znacznego zmniejszenia ilości przepisywanych antybiotyków i skróciło czas gojenia trudno gojących się ran.
4. Circular economy
Według Gartnera do 2029 r. gospodarki o obiegu zamkniętym mają zastąpią aktualny system gospodarowania.
Przejście od relacji transakcyjnych opartych na sprzedaży produktów do modelu produkcji i konsumpcji, który obejmuje dzielenie się, ponowne wykorzystanie i recykling istniejących materiałów i produktów nabiera tempa w miarę przesuwania się preferencji konsumentów w kierunku zrównoważonego rozwoju. Organizacje znajdują się pod rosnącą presją, aby ograniczać zasoby naturalne wykorzystywane do produkcji swoich produktów. Według Jima Sullivana, szefa Global Sustainability Innovation Accelerator SAP, technologia może pomóc ludzkości w lepszym zarządzaniu biosferą i stworzeniu prawdziwie zintegrowanej gospodarki o obiegu zamkniętym.
5. Zero waste
Według Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa ponad 30% światowej żywności jest tracone lub marnowanego każdego roku. Korzystanie z technologii w celu zmniejszenia ilości odpadów może znacząco wpłynąć na ilość wyrzucanej żywności przez detalistów i przedsiębiorstwa, zwiększyć bezpieczeństwo żywnościowe i złagodzić cierpienie setek milionów ludzi, którym doskwiera głód (wg. danych ONZ ok. 821 milionów ludzi na świecie w 2019 roku). Jednym z przykładów może być aplikacja mobilna opracowana przez start-up Phenix – pomaga dużym sprzedawcom żywności, lokalnym firmom, producentom i hurtownikom sprzedawać nadwyżki żywności konsumentom za połowę ceny, a pozostałą część przekazywać organizacjom charytatywnym, oszczędzając 120 000 posiłków dziennie. Dzięki aplikacji konsumenci mogą znaleźć najbliższych partnerów biznesowych i wybrać firmę, z którą podejmą współpracę.
Pandemia związana z wirusem Covid-19 stała się katalizatorem zmiany technologicznej na bezprecedensową skalę we wszystkich branżach. W wyścigu o tworzenie nowych możliwości i narzędzi cyfrowych dopasowanych dla konsumenta korporacje potrzebują „innowacyjnych” partnerów. Mając wybraną grupę zaufanych sojuszników, muszą przygotować swoje firmy do rozwoju w przyszłości, wykorzystując krytyczne trendy technologiczne dnia dzisiejszego.