Bez kategorii
Samochody ciężarowe zasilane wodorem już na drogach

Samochody ciężarowe zasilane wodorem już na drogach

Stosowanie paliw alternatywnych może być rozwiązaniem na kurczące się zasoby paliw kopalnych. To właśnie dlatego trwają intensywne prace, aby uniezależnić się od konieczności wydobycia ropy naftowej. Jedną z opcji, o której coraz głośniej się mówi jest wodór.

Europa zakochała się w autach elektrycznych. Widać to nie tylko po aktualizowanej ofercie producentów, ale też uchwałach rządów. Najlepszym tego przykładem jest Polska, gdzie ostatnio została przyjęta ustawa o elektromobilności. Zakłada ona m.in. wprowadzenie na krajowy rynek miliona aut elektrycznych, korzyści dla klientów wybierających takie pojazdy oraz budowę infrastruktury, niezbędnej do zasilania tego typu aut.

Najlepszym przykładem jest Volkswagen który zakłada, że do 2025 roku wyprodukuje milion aut elektrycznych na całym świecie. Inne doniesienia przedstawiają scenariusze, że do 2050 roku udział pojazdów typu BEV będzie wynosił około 25 proc.

Korzystając wyłącznie z aut elektrycznych konieczne będzie pozyskiwanie energii do zasilania tego typu pojazdów. Aby to zrobić należy znacznie rozszerzyć możliwości produkcji prądu. Wbrew pozorom jest to duży kłopot, który w efekcie może stać się barierą nie do pokonania.

Dlatego rynek nie zamyka się wyłącznie na pojazdy elektryczne. Coraz głośniej mówi się o technologii wodorowej, która może okazać rewolucyjną. Choć wodór praktycznie nie występuje w stanie wolnym, to bardzo często jest spotykany w postaci związków chemicznych.

Jest to teraźniejszość, która powoli zaczyna być widoczna na rynku. Jednak trzeba na sprawę spojrzeć nieco szerzej. Przede wszystkim proces wymiany wszystkich pojazdów na auta elektryczne jest praktycznie niemożliwy w krótkim okresie.

Warto też dodać, że wodór związany z tlenem w postaci wodnej nie jest palny. Natomiast jeżeli jest powiązany z węglem w węglowodorach to gwałtownie reaguje w kontakcie z tlenem, wytwarzając ciepło i parę wodną. Co ciekawe jest on najlżejszym gazem niezależnie od stanu skupienia. W postaci gazowej jego gęstość wynosi 90 g/m3, w ciekłej 70,8 kg/m3, a w krystalicznej 88 kg/m3. Charakteryzuje się też najwyższą wartością opałową w odniesieniu do innych paliw, co zostało pokazane w poniższej tabeli.

Wartość opałowa:

    Wodór 33,3 [kWh/kg]

    Benzyna 12,0 [kWh/kg]

    Olej napędowy 11,6 [kWh/kg]

    Gaz ziemny 10,6-13,1 [kWh/kg]

    Metan 13,9 [kWh/kg]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *